
Energy Consult AS har på oppdrag sammen med Marstrand bidratt med vår
kunnskap til Rapporten om kostnads- og usikkerhetsanalyse som gir en økt
forståelse av prosjektets risiko og bidrar til større tydelighet rundt
forutsetningene. Den øker blant annet bevisstheten om hvor det er viktigst å
rette oppmerksomheten i styringen av prosjektet.
Dette er et viktig prosjekt for Norge, Stadhavet er kjent for sterk vind og
lunefulle bølger som gjør området til et farlig område og prosjektet vil
redusere risikoen for skipstrafikken langs norskekysten.
Energy Consult AS setter stor pris på å ha bidratt i dette kompliserte prosjektet som vil bli den første skipstunnelen i verden.
● Lengde: 1,7 kilometer.
● Høyde: 33 meter (seilingshøyde).
● Bredde: 36 meter.
● Formål: Å gi fartøy, inkludert hurtigruten, en tryggere seilas gjennom
det værutsatte havområdet.
● Byggemetode: Tunnelen vil bli bygget ved bruk av kjent teknologi, og
kan beskrives som en stor fjellhall.
● Byggestart: Planlagt tidligst i løpet av 2025.
● Kostnadsramme: Prosjektet er vedtatt å kunne bygges innenfor en
kostnadsramme på 4 090 millioner kroner.
● Kystverket: Har fått oppdraget med å lede prosjektet.